Lees hieronder het gehele interview door Sander van Vliet;
Andy Vosse, ex Rebel Lease (Kroymans), Hiltermann Lease en VWPFS, start samen met compagnon Richard Meester, een eigen leasemaatschappij. Vosse zet met InMotion in op financial lease en werkt ook aan een eigen wagenpark met operationele en in de toekomst private en shortlease contracten. Daarnaast positioneert InMotion zich als lease-intermediair, ook wel broker of leasemakelaar genoemd.
Dat maakt InMotion uniek, volgens Vosse. De markt zit vol leasemakelaars, maar InMotion onderscheidt zich daarvan omdat zij ook een eigen vloot zullen gaan bezitten. "Wij zoeken nadrukkelijk de samenwerking op met autobedrijven die hun voorraad willen adverteren bij een partij die online de beste en breedste dienstverlening aanbiedt", zegt Vosse tegen AM. "Hun voorraad kunnen zij aanbieden op ons platform en wij gaan deze adverteren met verkoopprijzen, financieel, operationeel leasetarieven en op termijn private lease, consumenten financieringen en (auto)verzekeringen. En als wij een order niet kunnen of willen opnemen in onze portefeuille, dan zetten wij die door naar een andere leasemaatschappij." Zodat het autobedrijf dat met ons zaken doet weet dat er alles aan gedaan wordt om de auto of bus verkocht te krijgen. Mocht dit jou aanspreken, schroom niet om contact met mij op te nemen.
Prijsslag
Met name de financiële leasemarkt groeit de afgelopen jaren. Zowel private lease als operationeel lease groeit ook, maar minder hard. Tegelijkertijd wordt de concurrentie op de leasemarkt steeds groter door de schaalvergroting van de grotere leasemaatschappijen. Desondanks ziet Vosse kansen. "Ik verwacht dat de financiële leasemarkt alleen maar harder gaat groeien vergeleken met operationeel en private lease. En ik denk dat banken steeds terughoudender worden in het financieren waardoor er kansen liggen."
"In de operationele leasemarkt merk je wel dat er een serieuze prijsslag bezig is. Als ik offertes van concurrenten bekijk zie ik dat sommige met 15 procent onder het maandtermijn van de grote leasemaatschappijen zitten, en die zitten al met hele scherpe prijzen in de markt. Zo'n model is natuurlijk niet houdbaar. Het contract is dan lekker goedkoop, maar zodra je met de leasemaatschappij aan tafel zit om bijvoorbeeld je kilometers af te rekenen dan krijg je de deksel op je neus."
Invechten
Vosse denkt zich te kunnen invechten in deze hevig concurrerende markt. "Wij werken samen met autobedrijven die hun voorraad nieuw of gebruikt met kortere doorlooptijden kwijt willen en wij kunnen auto's die zij herwaarderen heel scherp in de markt zetten. Na de zomer integreren wij software die prijsdalingen automatisch herkent en deze auto's bij onze klanten extra onder de aandacht brengt."
Daarnaast hoopt Vosse zich met persoonlijk contact te onderscheiden. "De huidige leasemarkt is veel in beweging waar veel accountmanagers van positie wisselen. In zo'n markt vindt de klant het fijn om een vast aanspreekpunt te hebben. Ook zetten we erop in dat de klanten en medewerkers elke dag lachend naar binnen en lachend naar buiten komen, zoals Jack Derks (overleden eigenaar van familiebedrijf Derks Autogroep, red.) zou zeggen. Werken met kennis, maar ook vooral veel humor en gezelligheid."
Zolderkamer
Voorlopig is het zaak om de software succesvol op te tuigen, maar de eerste operationele contracten rijden al rond. "Het eerste doel is om break-even te draaien. Ik kan niet zeggen hoeveel contracten ik daarvoor nodig heb, aangezien ik ook als leasemakelaar werk, maar ik hoop eind volgend jaar 150 contracten te hebben en een veelvoud daarvan door te zetten naar banken of andere financieringspartijen."
Om kosten te besparen werkt Vosse vanaf zijn eigen huis in Amersfoort. "Voorlopig doe ik het allemaal vanaf mijn zolderkamer, á la Amazon 1.0.”