Als jij je zakelijke auto of bus voor meer dan 500 kilometer per jaar voor privédoeleinde gebruikt ziet de belastingdienst dit als een vorm van inkomen in natura.
Over dit omkomen dien je belasting te betalen in de vorm van bijtelling.
Rij jij de zakelijke auto of bus niet privé of minder dan 500 kilometer per jaar, dan hoef je geen bijtelling te betalen.
Jij bent verplicht, indien gevraagd, aan de belastingdienst kunnen bewijzen dat je de auto niet privé gebruikt voor meer dan 500 kilometer per jaar. Anders kun je met terugwerkende kracht alsnog belast worden voor deze bijtelling.
Het bewijs leveren kan door middel van een sluitende rittenregistratie. Daarbij dien je de belasting hierover vooraf te informeren door middel van een "Verklaring geen privégebruik auto" of "Verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto"
Over de catalogusprijs ook wel "fiscale waarde" genoemd zoals vermeld bij het RDW dien je bijtelling te betalen.
Wil je weten wat de catalogus prijs is en heb je een kenteken, ga dan naar de website van het RDW, vul bij RDW-kentekencheck het kenteken in en klik op Vraag gegevens op.
In het tabblad Fiscaal vind je bij Catalogusprijs de waarde van de auto waarover je bijtelling berekend wordt.
Voor nieuwe auto's word de geschatte catalogusprijs vermeld op de offerte van auto of wordt deze inzichtelijk gemaakt in de brochure dan wel in het online samenstelprogramma van het desbetreffende merk. Deze catalogusprijs kan afwijken van de definitieve catalogus prijs, deze wordt definitief zodra de auto een kenteken krijgt.
Het bijtellingspercentage is het percentage over de catalogusprijs die je op dient te tellen bij je bruto jaarinkomen.
De hoogte van het bijtellingspercentage is afhankelijk van hoe de auto wordt aangedreven.
Hierin kent de belastingdienst twee smaken;
Het bijtellingspercentage voor de verbrandingsmotor is 22% onafhankelijk van eerste toelating.
Voor elektrische auto's met een eerste toelating in 2025 dien je over de eerste € 30.000,- cataloguswaarde 17% bijtelling te betalen en over het resterende deel 22% bijtelling.
Voor oudere elektrische auto's gelden lagere bijtellingspercentages over een groter deel van de cataloguswaardes.
Het bijtellingspercentage is maximaal voor 5 jaar geldig vanaf "datum eerste toelating" wat vermeld staat op het kentekenpasje.
Meer informatie vind je op de website van de belastingdienst.
Het bruto bijtellingsbedrag dat jij op je bruto inkomen moet reken gaat als volgt:
Catalogusprijs x bijtellingspercentage = Bruto bijtelling per jaar.
Voorbeeld voor auto's met meer dan 0 gram CO2-uitstoot;
Catalogusprijs € 45.000,- x 22% bijtelling = € 9.900,- bruto per jaar.
Voorbeeld voor auto's met 0 gram CO2-uitstoot met eerste toelating 2024 hier maak je 2 berekeningen;
Over het deel tot € 30.000,- x 17% bijtelling = € 5.100,- bruto per jaar
Over het resterende deel € 15.000,- x 22% bijtelling = € 3.300,- bruto per jaar
Maakt samen € 8.400,- bruto bijtelling per jaar.
Het bruto bijtellingsbedrag reken je bovenop je bruto jaarinkomen en gaan vanaf daar meegerekend worden voor de inkomstenbelasting.
Voor auto's ouder dan 15 jaar wordt de bijtelling berekend op basis van zijn "waarde in het economische verkeer", m.a.w. het bedrag inclusief BTW en BPM waarvoor jij de auto kunt kopen.
Over deze waarde wordt er gerekend met 35% bijtelling.
Bijtelling is een belasting die je betaalt wanneer je een zakelijke auto voor meer dan 500 kilometer per jaar ook privé gebruikt. De Belastingdienst gaat ervan uit dat je voordeel hebt van het privégebruik van een zakelijke auto. Dit voordeel wordt als inkomen beschouwd, waarover je belasting betaalt.
Voor de bijtelling maakt niet uit of de auto in eigendom is van de zaak of dat deze door middel van een financial lease of operational lease contract gefinancierd is.
Bijtelling geldt alleen als je een zakelijke auto meer dan 500 kilometer per jaar privé gebruikt en je daarvoor geen sluitende rittenregistratie bijhoud. Het bedrag dat bij je bruto inkomen wordt opgeteld, wordt berekend op basis van de cataloguswaarde van de auto en een vastgesteld bijtellingspercentage. Dit percentage hangt af van de CO₂-uitstoot van de auto en of deze onder de categorie volledig elektrisch valt of niet.
Let op: De overheid past de regels voor bijtelling regelmatig aan, vooral als het gaat om elektrische voertuigen. Check daarom altijd de meest actuele bijtellingspercentages.
Bij financial lease ben je economisch eigenaar van de auto. Dit betekent dat de auto op de balans van je onderneming staat en je dus recht hebt op aftrekbare kosten, zoals rente en afschrijving. Echter, bijtelling is van toepassing als je de auto meer dan 500 kilometer per jaar privé gebruikt.
Voordelen van financial lease:
Nadelen:
Bij operational lease is de leasemaatschappij eigenaar van de auto. De maandelijkse leaseprijs omvat vrijwel alle kosten, zoals onderhoud, verzekering en wegenbelasting. Omdat de auto niet op je balans staat, heb je geen fiscale voordelen zoals bij financial lease. Echter, ook bij operational lease geldt bijtelling als je de auto privé gebruikt.
Voordelen van operational lease:
Nadelen:
Om bijtelling te vermijden, moet je aantonen dat je niet meer dan 500 kilometer per jaar privé rijdt. Dit kan door het bijhouden van een sluitende rittenregistratie. Verschillende tools en apps maken dit proces eenvoudiger en voldoen aan de eisen van de Belastingdienst. Daarbij dien je de Belastingdienst hierover vooraf te informeren door middel van een "Verklaring geen privégebruik auto" of "Verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto"
Alternatieve opties om bijtelling te beperken:
Bijtelling speelt een belangrijke rol bij het kiezen van een leaseconstructie. Door goed te begrijpen hoe het werkt, kun je de juiste keuzes maken en mogelijk kosten besparen. Of je nu kiest voor financial lease of operational lease, wij helpen je graag verder om de ideale auto te vinden voor jouw zakelijke én privébehoeften.
Neem vandaag nog contact met ons op en ontdek ons aanbod van leaseauto’s!